Ali veš?, Dnevni osebnik, Downov sindrom

Otrok z Downovim sindromom v rednem vrtcu?

… o vključitvi mojega otroka s posebnimi potrebami v redni vrtec… s postopki vred in kako to v praksi poteka…

Da bo imel David nekoliko drugačne potrebe v življenju, so nama razložili kmalu po rojstvu, ko sva izvedela o njegovi diagnozi. Za uspešen razvoj in osvajanje veščin, potrebuje dodaten čas, dodatno pomoč in veliko ponavljanja. Njegov razvoj je upočasnjen in pri svojih skoraj dveh letih, je razvojno na ravni enoletnika. To pomeni, da še ni osvojil nekaterih veščin (hoja, samostojno hranjenje, …), ki bi mu lahko omogočile, da bi v vrtcu obiskoval skupinico, v kateri je njegova sestra dvojčica in ostali enako stari otroci. Seveda si nisem predstavljala, da bo tako…V nosečnosti sem sanjala o tem, kako bosta vse počela skupaj in ko bo čas za vrtec, hodila v isto skupinico. Žal je tu posredi posegla višja sila in vse te želje obrnila na glavo, zato je bilo potrebno najti rešitev, ki bi nam najbolj ustrezala.

Številne raziskave s tematiko človekovega razvoja razkrivajo, kako je predšolsko obdobje pomembno za otrokov nadaljnji razvoj. Pomislimo, tu gre za čas mnogih sprememb in skokovitega napredka na vseh področjih razvoja. Poseben poudarek gre nameniti otrokom, ki kažejo različna odstopanja v razvoju. Takšna odstopanja se pojavijo pri otrocih s posebnimi potrebami, v katero sodijo tudi otroci z Downovim sindromom (DS). Danes je razveseljivo to, da lahko nekatere težave izboljšamo ali celo odpravimo tudi z zgodnjo obravnavo in s primernim pristopom pedagoškega delavca v vrtcu ter vključevanjem otroka med ostale vrstnike, ki nimajo težav. V Sloveniji imajo otroci z DS namreč možnost vključevanja v redne oddelke vrtcev (več spodaj v prilogi*). To področje ureja Zavod za šolstvo (ZRSS). Tako sva se po pogovoru z drugimi mamicami iz društva Downov sindrom in tehtnem premisleku z Markom odločila, da v Davidovo korist poskusiva z vključitvijo v redni oddelek vrtca v kraju, kjer smo doma.

Kako je potekal vpis v redni oddelek?

Najprej sem se v vrtcu dogovorila za sestanek, na katerem sva z govorili o možnostih vključitve Davida v redni oddelek. Ker je vrtec po številu vključenih otrok manjši, so nekoliko manjše tudi skupinice, kar vzgojiteljici in pomočnici vzgojiteljice, ki po potrebi Davidu pri nekaterih opravilih dodatno pomagata, nekoliko olajša delo. V vsakem primeru pa takšen otrok v rednem oddelku potrebuje dodatno strokovno pomoč. Specialno pedagoginjo, ki jo David potrebuje, si vrtec deli s tukajšnjo osnovno šolo. Porajalo se je vprašanje še glede Davidovega spremljevalca in logopeda, če bi ga Zavod za šolstvo predlagal v odločbi. V vrtcu je bila torej možnost, da Davida sprejmejo. Potrebno je bilo urediti še odločbo o usmerjanju in stvari, ki sodijo poleg.

Naslednja je torej na vrsto prišla ta vloga (predzadnji – zahteva za uvedbo postopka usmerjanja), s katero Zavod za šolstvo pripravi odločbo o usmerjanju otroka. Obvezno je bilo priložiti vso zdravstveno dokumentacijo, specialno pedagoška poročila in ostale pomembne dokumente, ki bi pripomogli k oblikovanju Davidove individualne usmeritve v program vzgoje in izobraževanja. Med samim postopkom sva bila z Davidom povabljena še v zdravstveni dom Domžale (dodelijo te h komisiji za usmerjanje, ki je najbližje občini vrtca) na srečanje k specialni pedagoginji in psihologinji, ki zastopata komisijo ZRSS. Obe sta podali mnenje, ki se je upoštevalo pri pripravi odločbe.

Izdaja odločbe se lahko zavleče

Od aprila 2017, ko sem oddala vlogo, sem ves čas spremljala napredek na ZRSS. V stiku sem bila z go. Alenko Klinc, ona je namreč prejela v obravnavo Davidov primer. Moja vztrajnost se je obrestovala, saj je bilo strokovno mnenje izdano v začetku avgusta, torej še pred vstopom v vrtec. Davidovo usmeritev v program za predšolske otroke s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo – odločbo, pa sva z Markom na dom prejela konec avgusta.

V njej se zagotavlja 3 ure dodatne strokovne pomoči na teden. 1 ura se izvaja kot svetovalna storitev, 2 uri kot pomoč za premagovanje primanjkljajev, ovir oziroma motenj. Od tega v obsegu ene ure pomoč specialnega pedagoga in ene ure logopeda. Poleg tega se zagotovi še začasnega spremljevalca, za nudenje fizične pomoči, 2 uri na teden.

Zakonski rok za izdajo te odločbe je sicer 60 dni, a je potrebno vzeti v obzir, da prične ta rok teči šele tistega dne, ko iz ogromnega kupa vlog, koordinatorka na mizo postavi tvojo vlogo. Žal je tudi na oddelku za Usmerjanje otrok s posebnimi potrebami ZRSS tako, da so preobremenjeni, zato so postopki obravnave podaljšani. Ga. Klic omenja, da je tu zaposlenih premalo ljudi glede na število vlog, ki prihajajo na njihov naslov. Nekatere čakajo na obravnavo po več mesecev. Izgleda smo našli še eno problematično področje, ki je s strani državnega aparata slabo organizirano. Živimo v hitro rastoči tehnološki dobi, pa se veliko dela opravlja še po starem, na papirju, kar tovrstne postopke le podaljšuje. Sprašujem se, zakaj je temu tako!?

So pogoji realizirani?

Zdaj smo sredi oktobra, David obiskuje v vrtcu skupinico, v kateri so otroci od enega do dveh let. Sprva je bil v novem okolju David malo zadržan, kar je zanj značilno, ko vstopa v nove prostore in se srečuje z novimi ljudmi. Na začetku sem ga v igralnici spremljala, mu pomagala pri hranjenju med zajtrkom, ker je imel nekaj težav, spremljevalca pa še ni imel ob sebi. Pravzaprav ga še danes nima. Pa logopeda, ki ga je ZRSS v odločbi predlagal, tudi ne. Vrtec, ki je sprva imel pogoje, ki jih je po programu za Davida predlagal ZRSS, jih žal več ne izpolnjuje. Rok v katerem naj bi se dodatna pomoč otroku dodelila je potekla s koncem septembra, vsi pogoji pa še niso izpolnjeni. David je videti zadovoljen, a imata vzgojiteljica in pomočnica veliko dodatnega dela, ki bi ga drugače lahko opravil eden od predlaganih strokovnih delavcev iz odločbe. Nekateri slovenski vzgojitelji celo menijo, da niso dovolj usposobljeni za delo z otroki s posebnimi potrebami in si želijo usposabljanja, pa tega žal niso deležni (več v diplomskem delu spodaj*). No mi imamo tako prijazno fizioterapevtko in delovno terapevtko (iz Davidove razvojne ambulante ZD Črnuče), da prihajata z izkušnjami in znanjem, decembra v vrtec podkrepit delo Davidove strokovne skupine.

Naše težave se menda urejajo, osebje vrtca vztrajno išče rešitve. Trenutno čakamo odgovor občine glede financiranja začasnega spremljevalca, ker ga vrtec nima. Vsi skupaj potrpežljivo čakamo in držimo pesti. Če je že logoped padel v vodo, da bo vsaj tu njihov odgovor pozitiven. Žal je tako, da papir prenese vse, potem pa se v praksi stvari zakomplicirajo, ker niso sistemsko urejene.

Sprašujem se, koliko naših srčnih otrok bo še šlo skozi tak neurejen sistem, ki mu pri nas v Sloveniji pravimo uspešna integracija oz. inkluzija?

Kaj pa vi mislite o tej problematiki?

Ge. Klinc se na tem mestu res lepo zahvaljujem, da je prisluhnila našim težavam, predlogom in poskrbela, da je postopek usmerjanja stekel v zelo kratkem času. Hvala tudi strokovni skupini vrtca za angažiranost, da bi se naš David dobro počutil v varstvu in kar najbolje razvijal svoje sposobnosti.

 

Klik na Facebook in Instagram

____________________________________________________________

Literatura:

* https://dk.um.si/Dokument.php?id=12272

* https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina?urlid=201158&stevilka=2714

Tagged , , , , , , , , , , ,